čtvrtek 19. listopadu 2015

Irsko - listopad 2015

Tak určitěěě... je potřeba jít trošku tomu štěstíčku naproti. Dát do toho srdíčko. No a kam jinam se vydat vstříc štístku, než do země, kde je čtyřlístek jeden z tradičních symbolů! Věčně zelené Irsko nás lákalo už delší dobu a nyní nadešel ten správný čas jej poznat trochu blíž. Letenku jsme totiž koupili hned vzápětí po té do Madridu, protože se objevila přes Ryanair za nádherných 1700 kaček (Bratislava <--> Dublin) a to nám ještě při platbě kartou dacani napočítali kurz skoro 29,- Kč za 1€, takže fakticky by vyšla o něco levněji. Tip na letenku přišel již tradičně z osvědčeného webu JAKnaLETENKY.cz

1. DEN (11.11.2015, středa)
Odlet je sice až 13:35, ale náš den začíná už v půl 9 v Brně na hlavase. Cesta probíhá v pořádku, do Bratislavy dorážíme na čas a máme tříhodinovou rezervu na letišti. Člověk by ani neřekl, že za těch 14 dní se toho tolik změní. Lístky na MHD mají nový štyl, pořád stačí ten za 0,9€, ale platí už jen 30 minut místo původních šedesáti. Jinak vše při starým. Na letišti děláme blbiny, kafíčkujem a ve správný čas jdeme ke kontrole. Při průchodu bránou jsme oba zapípali, takže nás čeká doplňková kontrola, naštěstí ale vše bez problémů. Příjemné překvapení nastává při nástupu do letadla. Ryanair vypravil zbrusu nový letadlo, všechno smrdí novotou a je tam parádně místa na nohy. Sedačky jsou totiž mnohem tenčí, takže se dá let přežít bez křečí do noh. Vedle nás sedí sympatickej Slovák, co dělá u aerolinek, tak se dozvídáme plno věcí ze zákulisí a let utíká jako po másle. Na irským letišti už ale jako po másle neprocházíme pasovou kontrolou. Paninka si nás dost dlouho přeměřuje, vyptává se na různý nesmysly, potom porovnává naše pasy, ale nakonec nás pouští dál. Z letiště funguje síť autobusů Aircoach, jede každých 15 minut a lístek se vyplatí koupit přes net. Do centra to trvá asi 30 minut. Dá se prý kodrcat klasickým MHD za lepší cenu, ale kdo ví. Ubytování máme opět přes AIRBNB, asi 20 minut pěšky od centra. Původně jsme měli bydlet na okraji za mnohem jinačí peníze, ale protože nás ženská vyšplouchla, sháněli jsme narychlo pár dní před odletem náhradu. Byt je moc pěknej, velkej, ale zařízenej velmi nešťastně a je tam dost bordel. Chybí prostě ženská ruka, je vidět, že tam bydlí banda ajťáků, ten hlavní je ale sympaťák a dává nám plno tipů (link). Večer teda ještě narychlo razíme do města, protože je celkem krásně a teplo.

V souvislosti s ubytováním jsem také zkoušel couchsurfing, protože mě napadlo, že by to mohla být další dobrá zkušenost. Bohužel mě tento systém velice zklamal. Chápu, že profil bez mnoha referencí není příliš oku lahodící, ale jak jinak je má člověk získat, nějak se začít musí. Oslovil jsem asi 10 lidí z Dublinu, z toho mi odepsali pouze dva. Jeden suše vzkázal, že nás neubytuje a druhýmu připadl můj průvodní dopis o nás dvou na cca jednu A4 málo. Pochopil jsem, že se v této komunitě asi nemá cenu někoho doprošovat, a radši jsme sáhli po placeným fleku, kde to šlo raz dva.

2. DEN
Po snídani jdeme na to. Čeká nás honba za památkami a zajímavými místy v Dublinu. Popohánění mapou procházíme St. Stephen's Green, Merrion square, Grafton street, Trinity college atd. Vypadá to, že bude zase hezky, ale v průběhu dne se počasí kazí a občas přijde lehčí sprška nebo nárazový vítr. V Irsku je hodně draho, pakl Pringlsek stojí 4€, šunka nebo sýr cca 3€, nejlevnější víno v supermarketu 7€. V restauracích je to pak samozřejmě ještě horší. Tím, že bydlíme skoro v centru, si na oběd můžeme odskočit do bytu a něco ukuchtit. Odpoledne pokračuje naše tůra Dublinem, ale jelikož jsou vzdálenosti mezi zajímavými místy celkem malé, jde to rychle. V podvečer jsme si dopřáli rituální kafe ze Starbucks a zmordovaní se vrátili na byt. Na další den je potřeba pořádně zrelaxovat, protože nás čeká celodenní výlet na druhou stranu Irska.

3. DEN
Toho, že je pátek třináctého se vůbec nezalekneme a valíme do centra, kde nás má vyzvednout autobus od Paddywagon tours. Výlet jsme si objednali po netu za 40€ na osobu ještě v ČR a tak jsme plní očekávání. Nové dobrodružství zažíváme v poloprázdném autobuse s řidičem vtipálkem a průvodcem v jedné osobě. Chlapec nám vydatně během cesty vykládá o irské historii, výklad prokládá pravou irštinou a čas od času se nám zasměje, že zmoknem, nebo že nás odfoukne vítr. Bohužel má celkem pravdu. Když se spustí déšť, je to dost síla a ten den má být extrémně větrno. Pro útesy Cliffs of Moher to platí dvojnásob. Po cestě máme několik zastávek - Kinvara, Corcomroe Abbey, Mini Cliffs, Doolin. Všude tak akorát času na pár fotek, občerstvovací pauze apod. Déšť nás zatím míjí a prší jen když jsme v buse. Pak to ale začne. Bětuška zjistí, že nemá svetr, jak na sviňu se jí rozjede zip u bundy a když jí solidárně nabídnu čepicu, netrvá chvílu a vítr jí ju odfoukne přímo do kaluže. Zjišťuju, že mám vybitej foťák a power banka leží v kufru v bytě. Jen tak jsme se ale nevzdali. Mám s sebou mikinu, která se šikne a čepica se relativně usušila během oběda u krbu v jednom z barů po cestě. A s mobilem se taky dají pořídit slušný snímky. Pak už přijíždíme k nejnavštěvovanější přírodní atrakci Irska. Jelikož ale dost lidí z útesů ročně hópne, máme z nich přirozený respekt. Fouká fest, v jednu chvíli tak, že musím Bětušku chytat, aby neodlítla společně s ostatním smetím pryč. Nicméně je to nádherná podívaná, která nesmí uniknout nikomu, kdo se do Irska vypraví. Hodina a půl v tom větru je tak akorát, proto se touženě vracíme do busu a hurá "domů". Šéfik za volantem to docela hrotí, takže občas máme strach, jestli nás nechce ukrást, ale kompenzuje to irskou muzikou, která valí na plný kule. Bohužel, většina lidí by radši klimbala, než čekala na to, kdy vám ostrý zvuk houslí propíchne bubínky :D

Až do neděle jsme neměli tušení, co se ten den stalo ve světě. A i když jsem si ze začátku myslel, že jsme měli smůlu, v porovnání s Paříží jsou to pouze malichernosti.

4. DEN
Ani v sobotu neztrácíme čas, ze stejného místa, tentokrát do jednoho místa obsazeným autokarem podnikáme cestu po irském venkově. V plánu je park Glendalough, Wicklow mountains a Kilkenny. Smůla je že lije.... a lije... a lije celej den v kuse. Moje bunda a vycházkový boty sice chvíli drží, na takový zátěžový test ale nemají nárok. Po kilometrovém pochodu kolem jezera mám komplet mokrý nohavice, v botech mi čvachtá a pomalu cítím, jak prosakuje voda už aji na triko. Potom v těch hadrech sedět v buse není žádnej med, ale je potřeba se hecnout a vydržet to. S plechovkou Guinness je hnedka líp :) V Kilkenny naštěstí na chvíli přestává, takže tamní prohlídka je jedna z těch příjemnějších. Večer se vracíme do Dublinu, kde opět prší a fučí. I přesto jdeme omrknout Temple Bar, kde je kotel lidí, ale super atmosféra nočního života.

5. DEN
Poslední den je výhradně cestovní, opět lije jak z konve, na letišti se jim zase nezdá kufr a v Bratislavě jak jinak než prší. Jako před 14 dny jsme si zopakovali oběd v galerii Eurovea a pak šup šup na Mlýnské nivy a Studentem do Brna.

Byl to parádní výlet, který jsme si užili od začátku až do konce. I když nám počasí moc nepřálo, můžeme si odškrtnout otestování pravého Irska. Mít o jeden dva dny víc, daly by se stihnout ještě Aranské ostrovy, nebo Belfast, ale i tak jsme toho viděli spoustu. Dokonce jsem se poprvé odhodlal natočit krátké video, tak posuďte sami, jestli se líbí :)

SUMA SUMÁRUM:
MHD v SVK: 1,8€
Celkem za nezbytnosti: 6.546,- Kč
Výlety: 65€

Tip: aplikace TrabeePocket pro Android - zapisujte si veškerou útratu, ať máte přehled.
Tip 2: sledujte nejrůznější portály, jako je ten JAKnaLETENKY.cz. Nejenže jsme díky němu ušetřili spoustu peněz, ale také máme na další let slevu 10€ v rámci akce, která se tam objevila!